Rutinerna vid Finlandsdisken varierar beroende på myndighet och plats. Innan du anländer till Finlandsdisken ska du kontrollera om du behöver boka tid för att komma i kontakt med myndigheten eller om du kan göra det utan att boka tid. För vissa myndigheter är båda metoderna möjliga.
Förutom myndighetens kundtjänst erbjuder vissa Finlandsdiskar också allmän servicerådgivning i myndighetens tjänster. Servicerådgivarna är tillgängliga för att hjälpa alla som besöker Finlandsdisken.
Bra att känna till:
Finlandsdisken har kunddatorer som kunderna kan använda på egen hand. Du kan också skriva ut och skanna dokument som rör din transaktion. På de flesta Finlandsdiskar erbjuder Servicerådgivare digitalt stöd, dvs. hjälp med elektroniska tjänster.
Vissa myndigheter erbjuder också tjänsten på distans.
Du kan lämna in dokument till olika myndigheter.
En del Finlandsdiskar har ett större mötescenter. Vissa myndigheter träffar också sina kunder eller representanter för intressenter i mötescentret. Om du förväntas komma som gäst till mötescentret, får du förhandsinformation från den myndighet som betjänar dig.
Med eller utan tidsbeställning
-
Kontrollera myndighetens servicekanaler för att ta reda på om du behöver en tid och vilka servicetider som gäller för tjänster utan tidsbeställning, boka en tid om det behövs och läs myndighetens särskilda instruktioner för kontakter med myndigheten.
-
När du vet vilken myndighet du kommer till, använd anmälnings- och könummerautomaten för att checka in. Automaten ger dig instruktioner om vart du ska gå för att vänta på ditt skift.
-
Följ kösituationen på skärmen, du kommer att kallas in med ditt könummer.
-
När det är din tur går du till servicerummet för att uträtta dina ärenden.
-
När du går kan du ge feedback om du vill - du kan också gå till Självbetjäningen eller vänta på din nästa tid.
Att uträtta ärenden med en servicerådgivare
-
Kontrollera Finlandsdiskens webbplats för att se om allmän servicerådgivning och digitalt stöd redan finns tillgängligt på din Finlandsdisk.
-
När du anländer till Finlandsdisken kommer du att mötas av en servicerådgivare. Berätta om ditt ärende.
-
En servicerådgivare hjälper dig vid servicerådgivarens punkt eller hänvisar dig vid behov till ett mer privat rum eller självbetjäning.
-
Observera! Servicerådgivaren kan hjälpa dig med allmänna frågor, men tar inte ställning till innehållet i det administrativa förfarandet eller t.ex. göra ansökningar för din räkning.
-
Vid behov hjälper en servicerådgivare dig på att få ett nummer eller på att boka ett möte med rätt myndighet.
-
När du lämnar oss kan du ge feedback om du vill.
Att göra affärer i självbetjäningen
-
Innan du börjar handla kan du kontrollera självbetjäningens läge på Finlandsdiskens kontokarta
-
När du anländer till Finlandsdisken kan du kontrollera på kartan vid ingången var självbetjäningen finns.
-
Gå till självbetjäningen. Du kan använda kunddatorn, skriva ut och skanna dokument.
-
Pappersblanketter och annat material finns också tillgängligt i området.
-
Om du behöver hjälp kan du vända dig till en servicerådgivare.
-
När du lämnar oss kan du ge feedback om du vill.
Inlämnande av dokumentet
-
Innan du anländer till Finlandsdisken ska du kontrollera myndighetens anvisningar, t.ex. tidsfrister, på myndighetens webbplats eller i de anvisningar som du får.
-
Du kan lämna handlingen i ett kuvert på Finlandsdisken. i returboxen Se till att dokumentet innehåller dina kontaktuppgifter och märk kuvertet med namnet på den myndighet som dokumentet är avsett för. Om du vill kan du också lämna handlingen till servicerådgivaren på de finlandsdiskar där servicerådgivaren finns på plats. En handling med en lagstadgad tidsfrist måste lämnas till servicerådgivaren eller till returbox senast kl. 16.15 på tidsfristen, då returboxen töms.
Om sig om handling det rör , ta ett könummer eller en som endast kan lämnas in personligen till en expert från myndigheten boka tid hos rätt myndighet om det behövs. Ta i så fall också hänsyn till eventuella tidsfrister för inlämnande av handlingen.
Du kan också skanna ett pappersdokument i Finlandsdiskens självbetjäning och behandla det på en kunddator i myndighetens elektroniska tjänster.
Om du behöver mer information om hur du lämnar in ett dokument kan du kontakta din servicerådgivare. Kontrollera dock i förväg om servicerådgivaren finns på plats vid Finlandsdisken.