Asiointikäytännöt Suomi-pisteessä vaihtelevat viranomaisesta ja paikkakunnasta riippuen. Tarkista ennen saapumistasi Suomi-pisteeseen, edellyttääkö asiointi viranomaisen kanssa ajanvarausta vai voitko asioida ilman ajanvarausta.Joidenkin viranomaisten kohdalla molemmat asiointitavat ovat mahdollisia.
Viranomaisen asiakaspalvelun lisäksi osassa Suomi-pisteitä on tarjolla yleistä palveluneuvontaa viranomaispalveluissa. Palveluneuvojat auttavat kaikkia Suomi-pisteessä asioivia.
Hyvä tietää:
Suomi-pisteessä on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja asiakastietokoneita, joita voi käyttää itsenäisesti. Voit myös tulostaa ja skannata asiointiisi liittyviä asiakirjoja. Useimmissa Suomi-pisteissä palveluneuvojat antavat digitukea eli auttavat sähköisessä asioinnissa.
Osa viranomaisista tarjoaa palvelua myös etäyhteyden välityksellä.
Voit jättää asiakirjoja eri viranomaisille.
Joidenkin Suomi-pisteiden yhteydessä on laajempi kokouskeskus. Jotkut viranomaiset tapaavat asiakkaitaan tai sidosryhmien edustajia myös kokouskeskuksessa. Jos sinun odotetaan saapuvan vieraaksi kokouskeskukseen, saat tästä ennakkoon tiedon sinua palvelevalta viranomaiselta.
Asiointi ajanvarauksella tai ilman
-
Tarkasta viranomaisen palvelukanavista, tarvitsetko ajanvarausta ja mitkä ovat ajanvarauksettoman palvelun palveluajat, tee tarvittaessa varaus ja tutustu viranomaiskohtaisiin asioinnin ohjeisiin.
-
Kun tiedät, minkä viranomaisen luokse olet tulossa, ilmoittaudu vuoronumerolaitteella. Vuoronumerolaite antaa sinulle ohjeet siitä, mihin siirtyä odottelemaan vuoroasi.
-
Seuraa näytöltä jonotustilannetta, sinut kutsutaan sisään vuoronumerolla.
-
Kun vuorosi tulee, siirry palveluhuoneeseen asioimaan.
-
Lähtiessäsi voit halutessasi antaa palautetta – voit myös siirtyä itsepalvelualueelle tai odottamaan seuraavaa ajanvarausta.
Asiointi yleisen palveluneuvojan kanssa
-
Tarkista Suomi-pisteen sivuilta, onko Suomi-pisteessäsi jo saatavilla yleistä palveluneuvontaa ja digitukea.
-
Saapuessasi Suomi-pisteeseen palveluneuvoja tervehtii sinua. Kerro hänelle asiasi.
-
Palveluneuvoja auttaa sinua palveluneuvojan pisteellä tai tarvittaessa ohjaa sinut yksityisempään tilaan tai itsepalvelualueelle.
-
Huom! Palveluneuvoja voi auttaa sinua yleisissä kysymyksissä, mutta ei ota kantaa viranomaisasioinnin sisältöihin tai esimerkiksi tee hakemuksia puolestasi.
-
Tarvittaessa palveluneuvoja auttaa sinua ottamaan vuoronumeron tai varaamaan ajan oikealle viranomaiselle.
-
Lähtiessäsi voit halutessasi antaa palautetta.
Asiointi itsepalvelualueella
-
Ennen asiointia voit tarkistaa Suomi-pisteen tilakartasta itsepalvelualueen sijainnin.
-
Saapuessasi Suomi-pisteeseen voit varmistaa sisääntulon kartasta itsepalvelualueen sijainnin.
-
Siirry itsepalvelualueelle. Voit käyttää asiakastietokonetta, tulostaa ja skannata dokumentteja.
-
Alueelta löytyy myös paperilomakkeita ja muita materiaaleja.
-
Jos tarvitset apua, voit pyytää sitä palveluneuvojalta.
-
Lähtiessäsi voit halutessasi antaa palautetta.
Asiakirjan jättö
-
Ennen Suomi-pisteeseen tuloa tarkista viranomaisen ohjeet, esim. määräajat, viranomaisen verkkosivuilta tai saamastasi ohjeesta.
-
Voit jättää asiakirjan kirjekuoressa Suomi-pisteen sisällä sijaitsevaan palautuslaatikkoon. Varmista, että asiakirjassa on yhteystietosi ja merkitse kirjekuoreen se viranomainen, jolle asiakirja on tarkoitettu. Voit halutessasi jättää asiakirjan myös palveluneuvojalle niissä Suomi-pisteissä, joissa palveluneuvoja on paikalla. Lakisääteisen määräajan sisältävä asiakirja tulee jättää palveluneuvojalle tai palautuslaatikkoon määräpäivänä viimeistään klo 16.15, jolloin laatikko tyhjennetään.
Jos asiakirja on sellainen, jonka voi jättää vain henkilökohtaisesti viranomaisen asiantuntijalle, ota vuoronumero tai varaa tarvittaessa aika oikealle viranomaiselle. Huomioi myös tällöin mahdollinen asiakirjan jättämisen määräaika.
Voit myös skannata paperisen asiakirjan Suomi-pisteen itsepalvelualueella ja käsitellä sitä asiakastietokoneella viranomaisen sähköisessä asiointipalvelussa.
Saat tarvittaessa lisätietoa asiakirjan jättämiseen palveluneuvojalta. Tarkistathan kuitenkin etukäteen, onko palveluneuvoja paikalla Suomi-pisteessä.