Olemme koonneet tälle sivulle tyypillisimpiä kysymyksiä, jotka koskevat asiointia ja palveluita Suomi-pisteessä.
Yleisiä kysymyksiä palvelusta
Suomi-piste kokoaa julkisen hallinnon palveluja yhteiseen palvelupisteeseen. Voit siten asioida useamman viranomaisen kanssa samassa paikassa. Lisäksi useimmissa Suomi-pisteissä tarjotaan yleistä palveluneuvontaa ja digitukea eli apua sähköiseen asiointiin.
Suomi-pisteet on suunnattu erityisesti niille asiakkaille, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluita. Lisäksi palvelu on tarkoitettu kaikille, joiden asia viranomaisen kanssa edellyttää käyntiä paikan päällä.
Suomi-pisteiden viranomaispalvelut vaihtelevat paikkakunnittain, joten ennen käyntiä kannattaa tarkistaa, mitä asioita omassa Suomi-pisteessäsi voi hoitaa. Paikkakunnasta riippuen tarjolla voi olla myös kunnan tai hyvinvointialueen palveluita. Viranomaisilla on erilaiset palveluajat eli mahdollisuus hoitaa asioita samalla käynnillä riippuu siitä, ovatko kaikki tarvitsemasi viranomaispalvelut auki yhtä aikaa. Katso Suomi-pisteiden aukioloajat ja palvelut Löydä Suomi-piste -sivulta.
Viranomaisen neuvonta on maksutonta. Jotkin palvelut voivat olla maksullisia. Palveluiden hinnat löytyvät viranomaisten verkkosivuilta.
Viranomaiset palvelevat asiakkaitaan Suomi-pisteessä vastaavalla tavalla kuin omassa erillisessä palvelupisteessä aiemmin. Muutoksena on, että voit asioida Suomi-pisteessä useamman viranomaisen kanssa samassa paikassa. Lisäksi useimmissa Suomi-pisteissä tarjotaan yleistä palveluneuvontaa ja digitukea eli apua sähköiseen asiointiin.
Suomi-pisteet ovat auki pääasiassa arkisin virka-aikaan eli maanantaista perjantaihin klo 8–16.15. Otathan huomioon, että viranomaisten palveluajat ja eri Suomi-pisteiden palvelut vaihtelevat.
Sijainti ja esteettömyys
Katso sivu: Löydä lähin Suomi-piste.
Suomi-pisteet sijaitsevat pääsääntöisesti keskeisellä paikalla hyvien kulkuyhteyksien varrella. Katso tarkemmat reittitiedot kunnan julkisen liikenteen palvelusta tai muusta reittipalvelusta.
Suomi-pisteet ovat esteettömiä. Tarkemmat esteettömyystiedot löydät kunkin pisteen omalta sivulta.
Pysäköintimahdollisuudet ja maksullisuus vaihtelevat Suomi-pisteittäin. Tarkista lisätiedot kunkin pisteen omalta sivulta.
Asiointikäytännöt ja palvelun sujuvuus
Se on mahdollista viranomaisten palveluaikojen ja ajanvarausten puitteissa.
Käytännöt vaihtelevat asiointisyyn mukaan. Lisätiedot löydät viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Jos tarvitset apua asiakirjojen täyttämisessä, varaa aika tai tule asioimaan vuoronumerolla sen viranomaisen asiakaspalvelussa, jossa asioit. Suomi-pisteen palveluneuvojat antavat yleistä neuvontaa asiakirjoihin liittyen.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Viranomaisen kanssa asioidaan palveluhuoneessa tai sermein suojatussa tilassa, jossa on huolehdittu tietoturvasta. Tarvittaessa palveluneuvoja ohjaa asiakkaan rauhallisempaan tilaan, jos asia on arkaluontoinen.
Ajanvaraus ja jonotus
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta. Palveluneuvontaa ja digitukea saat ilman ajanvarausta niissä pisteissä, joissa on tarjolla yleistä palveluneuvontaa.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Käytössä on vuoronumerot eli asiakkaita ei kutsuta palveluhuoneisiin nimellä. Muiden asiakkaiden ei ole mahdollista tietää, kenen kanssa asioit tai mitä viranomaispalvelua käytät.
Sähköinen asiointi ja palvelukanavat
Kannustamme hoitamaan asiat ensisijaisesti sähköisesti. Voit tarkistaa viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Useimmissa Suomi-pisteissä on palveluneuvojat, jotka antavat myös digitukea.
Yleistä palveluneuvontaa saa vain paikan päällä Suomi-pisteessä. Viranomaiset neuvovat omissa asioissaan myös sähköisesti ja puhelimessa. Myös kansalaisneuvontaan voi soittaa.
Kyllä, kaikista Suomi-pisteistä löytyy asiakastietokoneita tätä varten.
Kielipalvelut ja esteettömyys
Suomi-pisteessä palvellaan asiakasta kielilain ja saamen kielilain mukaisesti ja sen lisäksi palvelua on usein saatavilla englannin kielellä.
Tulkkauspalveluista vastaa viranomainen ja/tai asiakas. Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Erityistilanteet ja poikkeukset
Palveluneuvoja auttaa sinua löytämään oikean viranomaisen, jonka kanssa hoitaa asiasi.
Suomi-pisteeseen voi tulla sen aukioloaikoina. Viranomaispalvelua saa palveluaikojen puitteissa.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Palveluneuvojat auttavat kaikkia asiakkaita ja heidät on koulutettu ottamaan huomioon ihmisten erityistarpeet.
Palvelun kehittäminen ja palaute
Voit antaa yleistä palautetta Suomi-pisteen yhteisestä asiakaspalvelusta ja asiakaspalvelutiloista tällä lomakkeella.
Jos sen sijaan haluat antaa palautetta koskien yksittäisen viranomaisasian käsittelyä, saamaasi päätöstä tai muuta viranomaisen asiakaspalveluun liittyvää asiaa, anna palautetta ensisijaisesti kyseisen viranomaisen omissa palautekanavissa.
Voit tietenkin, kiitos. Käytä palautelomaketta tällä sivulla.
Suomi-pisteiden verkosto kasvaa 2020-luvun aikana ja yksittäisten pisteiden palveluvalikoimaa kehitetään.
Toimintaa arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti.
Jos haluat antaa palautetta koskien yksittäisen viranomaisasian käsittelyä, saamaasi päätöstä tai muuta viranomaisen asiakaspalveluun liittyvää asiaa, anna palautetta ensisijaisesti kyseisen viranomaisen omissa palautekanavissa. Jos haluat antaa yleistä palautetta Suomi-pisteen yhteisestä asiakaspalvelusta ja asiakaspalvelutiloista, voit antaa palautteesi täällä.