På den här sidan har vi sammanställt de vanligaste frågorna om tjänsterna och faciliteterna vid Finlandsdisken.
Allmänna frågor om tjänsten
Finlandsdisken samlar den offentliga förvaltningstjänster på ett gemensamt serviceställe.
Det innebär att du kan ha kontakt med mer än en myndighet på samma ställe. De flesta Finlandsdiskar erbjuder dessutom allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med andvändning av elektroniska tjänster.
Finlandsdisken är särskilt avsedd för kunder som inte har möjlighet att använda webbtjänster. Den är också till för alla som behöver besöka en myndighet på plats.
Myndigheternas Finlandsdiskar varierar från plats till plats, så innan du reser bör du kontrollera vad du kan göra på den lokala Finlandsdisken. Beroende på var du befinner dig kan du också få hjälp av en kommun eller en välfärdsområde. Myndigheterna har olika öppettider, så dina möjligheter att uträtta ärenden vid ett besök beror på om alla tjänster du behöver är öppna samtidigt. Se Finlandsdiskens öppettider och tjänster på sidan Hitta Finlandsdisken.
Rådgivning från myndigheten är kostnadsfri. Vissa tjänster kan vara avgiftsbelagda. Priserna för dessa tjänster finns på myndighetens webbplats.
Myndigheterna kommer att betjäna sina kunder i Finlandsdisken på samma sätt som de tidigare gjorde i sina egna separata servicediskar. Förändringen är att du i Finlandsdisken kan sköta dina ärenden med flera olika myndigheter på samma ställe. Dessutom erbjuder de flesta Finlandsdisken allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med elektroniska tjänster.
Finlandsdiskarna är i huvudsak öppna under kontorstid på vardagar, måndag till fredag kl. 8-16.15. Observera att myndigheternas öppettider och de tjänster som tillhandahålls av de olika Finlandsdiskarna varierar.
Läge och tillgänglighet
Se sidan: Hitta Finlandsdisken.
Finlandsdiskarna är i regel centralt belägna och har goda förbindelser. För mer detaljerad ruttinformation, se den kommunala kollektivtrafiken eller annan resplanerare.
Finlandsdiskarna är tillgängliga, för mer information om tillgänglighet besök den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Parkeringsmöjligheter och avgifter varierar beroende på orten. Mer information finns på den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Servicemetoder och serviceflöde
Detta är möjligt inom ramen för myndigheternas öppettider och avtalade tider.
Rutinerna varierar beroende på vilken typ av tjänst det gäller. Mer information finns på myndighetens webbplats.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Om du behöver hjälp med att fylla i dokumenten kan du boka tid eller komma till kundtjänsten på den myndighet där du befinner dig på. Servicerådgivarna på Finlandsdisken ger dig allmänna råd om dokument.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Du kan ta kontakt med myndigheten i servicerummet på eller i ett säkert utrymme med ett säkert datarum. Servicerådgivaren hänvisar vid behov kunden till ett tystare rum om ärendet är känsligt.
Bokning och väntan
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika metoder. Servicerådgivning och digitalt stöd finns tillgängligt utan tidsbokning på de ställen där allmän servicerådgivning finns tillgänglig.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Könummer används, dvs. kunderna kallas inte till servicerummen vid namn. Det är inte möjligt för andra kunder att veta vem du har att göra med eller vilken myndighetstjänst du använder.
E-handel och servicekanaler
Vi uppmuntrar dig att i första hand sköta ärenden elektroniskt. Du kan kontrollera myndighetens specifika praxis på dess webbplats.
De flesta Finlandsdiskar har servicerådgivare som också ger digitalt stöd.
Allmän servicerådgivning är endast tillgänglig på plats vid Finlandsdisken. Myndigheter ger också råd om sina egna ärenden elektroniskt och per telefon. Du kan också ringa Medborgarrådgivning.
Ja, det finns kunddatorer för detta ändamål i alla Finlandsdiskar.
Språktjänster och tillgänglighet
Finlandsdisken betjänar kunderna i enlighet med språklagen och samiska språklagen och är ofta tillgänglig på engelska.
Tolktjänster tillhandahålls av myndigheten och/eller kunden. Vänligen kontrollera myndighetens webbplats för specifika policyer.
Särskilda situationer och undantag
En servicerådgivare hjälper dig att hitta rätt myndighet för att sköta ditt ärende.
Du kan besöka Finlandsdisken under dess öppettider. Den officiella servicen är tillgänglig under servicetiderna.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Servicerådgivarna hjälper alla kunder och är utbildade för att ta hänsyn till människors specifika behov.
Utveckling av tjänster och feedback
Du kan ge allmän respons om den gemensamma kundservicen vid Finlandsdisken och kundservicen med hjälp av blanketten.
Om du däremot vill lämna synpunkter på handläggningen av ett enskilt ärende, ett beslut du har fått eller någon annan aspekt av myndighetens kundservice, ska du i första hand lämna synpunkter via myndighetens egna feedbackkanaler.
Självklart kan du det, tack så mycket. Använd feedbackformuläret på den här sidan.
Nätverket av Finlandsdiskar kommer att växa under 2020-talet och utbudet av tjänster som erbjuds av enskilda diskar kommer att utvecklas.
Finlandsdisken utvärderas och utvecklas regelbundet utifrån kundernas respons. Utöver den kontinuerliga feedbacken samlas kundupplevelser in genom regelbundna kundundersökningar och intervjuer i Finlandsdisken.
Om du vill lämna synpunkter på handläggningen av ett enskilt ärende, ett beslut som du har fått eller någon annan aspekt av myndighetens kundservice, ber vi dig att i första hand lämna dina synpunkter via myndighetens egna återkopplingskanaler. Om du vill ge allmän respons på den gemensamma kundservice vid Finlandsdisken kan du göra det med blanketten.