På den här sidan har vi sammanställt de vanligaste frågorna om tjänsterna och faciliteterna vid Finlandsdisken.
- Allmänna frågor om tjänsten
- Läge och tillgänglighet
- Praktiska frågor när det gäller ditt besök
- Bokning och kö
- E-tjänster och servicekanaler
- Språktjänster och tillgänglighet
- Särskilda situationer och undantag
- Utveckling av tjänster och respons
Allmänna frågor om tjänsten
Finlandsdisken samlar den offentliga förvaltningstjänster på ett gemensamt serviceställe.
Det innebär att du kan ha kontakt med mer än en myndighet på samma ställe. De flesta Finlandsdiskar erbjuder dessutom allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med andvändning av elektroniska tjänster.
Finlandsdisken är särskilt avsedd för kunder som inte har möjlighet att använda webbtjänster. Den är också till för alla som behöver besöka en myndighet på plats.
Myndigheternas Finlandsdiskar varierar från ort till ort. Kontrollera redan före ditt besök vilka ärenden du kan sköta vid din lokala Finlandsdisk. Beroende på ort kan du också få hjälp med kommunala tjänster och välfärdsområdets tjänster. Myndigheterna har olika öppettider, så dina möjligheter att uträtta ärenden vid ett besök beror på om alla tjänster du behöver är öppna samtidigt. Se Finlandsdiskens öppettider och tjänster på sidan Hitta Finlandsdisken.
Rådgivningen är kostnadsfri, men vissa tjänster kan vara avgiftsbelagda. Priserna för dessa tjänster finns på myndighetens webbplats.
Myndigheterna kommer att betjäna sina kunder vid Finlandsdisken på samma sätt som de tidigare gjorde vid sina egna servicediskar. Förändringen är att du vid Finlandsdisken kan uträtta ärenden med flera olika myndigheter på ett och samma ställe. Dessutom erbjuder de flesta Finlandsdiskar allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med e-tjänster.
Finlandsdiskarna är i huvudsak öppna under kontorstid på vardagar, måndag till fredag kl. 8-16.15. Observera att myndigheternas öppettider och de tjänster som tillhandahålls av de olika Finlandsdiskarna varierar.
Läge och tillgänglighet
Se sidan: Hitta Finlandsdisken.
Finlandsdiskarna är i regel centralt belägna och har goda förbindelser. För mer detaljerad ruttinformation, se den kommunala kollektivtrafiken eller annan resplanerare.
Finlandsdiskarna är tillgängliga, för mer information om tillgänglighet besök den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Parkeringsmöjligheter och avgifter varierar beroende på orten. Mer information finns på den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Praktiska frågor när det gäller ditt besök
Detta är möjligt inom ramen för myndigheternas öppettider och avtalade tider.
Rutinerna varierar beroende på vilken typ av tjänst det gäller. Mer information finns på myndighetens webbplats.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Om du behöver hjälp med att fylla i dokument kan du boka tid eller komma till kundtjänsten på den myndighet där du befinner dig. Servicerådgivarna på Finlandsdisken ger dig allmänna råd om dokument.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Du kan ta kontakt med myndigheten i servicerummet på eller i ett säkert utrymme med ett säkert datarum. Servicerådgivaren hänvisar vid behov kunden till ett tystare rum om ärendet är känsligt.
Bokning och kö
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta. Palveluneuvontaa ja digitukea saat ilman ajanvarausta niissä pisteissä, joissa on tarjolla yleistä palveluneuvontaa.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Käytössä on vuoronumerot eli asiakkaita ei kutsuta palveluhuoneisiin nimellä. Muiden asiakkaiden ei ole mahdollista tietää, kenen kanssa asioit tai mitä viranomaispalvelua käytät.
E-tjänster och servicekanaler
Kannustamme hoitamaan asiat ensisijaisesti sähköisesti. Voit tarkistaa viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Useimmissa Suomi-pisteissä on palveluneuvojat, jotka antavat myös digitukea.
Yleistä palveluneuvontaa saa vain paikan päällä Suomi-pisteessä. Viranomaiset neuvovat omissa asioissaan myös sähköisesti ja puhelimessa. Myös kansalaisneuvontaan voi soittaa.
Kyllä, kaikista Suomi-pisteistä löytyy asiakastietokoneita tätä varten.
Språktjänster och tillgänglighet
Finlandsdisken betjänar kunderna i enlighet med språklagen och samiska språklagen, och ofta är det även möjligt att få service på engelska.
Tolktjänster tillhandahålls av myndigheten och/eller kunden. Vänligen kontrollera myndighetens webbplats för specifika policyer.
Särskilda situationer och undantag
En servicerådgivare hjälper dig att hitta rätt myndighet för ditt ärende.
Du kan besöka Finlandsdisken under öppettiderna. Myndighetstjänsterna är tillgängliga under myndighetens betjäningstider.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Servicerådgivarna hjälper alla kunder och är utbildade för att ta hänsyn till människors specifika behov.
Utveckling av tjänster och respons
Voit antaa yleistä palautetta Suomi-pisteen yhteisestä asiakaspalvelusta ja asiakaspalvelutiloista tällä lomakkeella.
Jos sen sijaan haluat antaa palautetta koskien yksittäisen viranomaisasian käsittelyä, saamaasi päätöstä tai muuta viranomaisen asiakaspalveluun liittyvää asiaa, anna palautetta ensisijaisesti kyseisen viranomaisen omissa palautekanavissa.
Voit tietenkin, kiitos. Käytä palautelomaketta tällä sivulla.
Suomi-pisteiden verkosto kasvaa 2020-luvun aikana ja yksittäisten pisteiden palveluvalikoimaa kehitetään.
Toimintaa arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti.
Jos haluat antaa palautetta koskien yksittäisen viranomaisasian käsittelyä, saamaasi päätöstä tai muuta viranomaisen asiakaspalveluun liittyvää asiaa, anna palautetta ensisijaisesti kyseisen viranomaisen omissa palautekanavissa. Jos haluat antaa yleistä palautetta Suomi-pisteen yhteisestä asiakaspalvelusta ja asiakaspalvelutiloista, voit antaa palautteesi täällä.