På den här sidan har vi sammanställt de vanligaste frågorna om tjänsterna och faciliteterna vid Finlandsdisken.
Allmänna frågor om tjänsten
Läge och tillgänglighet
Praktiska frågor när det gäller ditt besök
Bokning och kö
E-tjänster och servicekanaler
Språktjänster och tillgänglighet
Särskilda situationer och undantag
Utveckling av tjänster och respons
Allmänna frågor om tjänsten
Finlandsdisken samlar den offentliga förvaltningstjänster på ett gemensamt serviceställe.
Det innebär att du kan ha kontakt med mer än en myndighet på samma ställe. De flesta Finlandsdiskar erbjuder dessutom allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med andvändning av elektroniska tjänster.
Finlandsdisken är särskilt avsedd för kunder som inte har möjlighet att använda webbtjänster. Den är också till för alla som behöver besöka en myndighet på plats.
Myndigheternas Finlandsdiskar varierar från ort till ort. Kontrollera redan före ditt besök vilka ärenden du kan sköta vid din lokala Finlandsdisk. Beroende på ort kan du också få hjälp med kommunala tjänster och välfärdsområdets tjänster. Myndigheterna har olika öppettider, så dina möjligheter att uträtta ärenden vid ett besök beror på om alla tjänster du behöver är öppna samtidigt. Se Finlandsdiskens öppettider och tjänster på sidan Hitta Finlandsdisken.
Rådgivningen är kostnadsfri, men vissa tjänster kan vara avgiftsbelagda. Priserna för dessa tjänster finns på myndighetens webbplats.
Myndigheterna kommer att betjäna sina kunder vid Finlandsdisken på samma sätt som de tidigare gjorde vid sina egna servicediskar. Förändringen är att du vid Finlandsdisken kan uträtta ärenden med flera olika myndigheter på ett och samma ställe. Dessutom erbjuder de flesta Finlandsdiskar allmän servicerådgivning och digitalt stöd, dvs. hjälp med e-tjänster.
Finlandsdiskarna är i huvudsak öppna under kontorstid på vardagar, måndag till fredag kl. 8-16.15. Observera att myndigheternas öppettider och de tjänster som tillhandahålls av de olika Finlandsdiskarna varierar.
Läge och tillgänglighet
Se sidan: Hitta Finlandsdisken.
Finlandsdiskarna är i regel centralt belägna och har goda förbindelser. För mer detaljerad ruttinformation, se den kommunala kollektivtrafiken eller annan resplanerare.
Finlandsdiskarna är tillgängliga, för mer information om tillgänglighet besök den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Parkeringsmöjligheter och avgifter varierar beroende på orten. Mer information finns på den specifika sidan för varje Finlandsdisk.
Praktiska frågor när det gäller ditt besök
Detta är möjligt inom ramen för myndigheternas öppettider och avtalade tider.
Rutinerna varierar beroende på vilken typ av tjänst det gäller. Mer information finns på myndighetens webbplats.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Om du behöver hjälp med att fylla i dokument kan du boka tid eller komma till kundtjänsten på den myndighet där du befinner dig. Servicerådgivarna på Finlandsdisken ger dig allmänna råd om dokument.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Du kan ta kontakt med myndigheten i servicerummet på eller i ett säkert utrymme med ett säkert datarum. Servicerådgivaren hänvisar vid behov kunden till ett tystare rum om ärendet är känsligt.
Bokning och kö
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner. Servicerådgivning och digitalt stöd finns tillgängligt utan tidsbokning på de ställen där allmän servicerådgivning finns tillgänglig.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Finlandsdisken har ett könummersystem. Kunden blir inte uppropad med namn, och det är inte heller möjligt för andra kunder att få veta vem du sköter dina ärenden med eller vilken myndighetstjänst du använder.
E-tjänster och servicekanaler
Vi uppmuntrar dig att i första hand sköta ärenden elektroniskt. Du kan kontrollera myndighetens specifika praxis på dess webbplats.
De flesta Finlandsdiskar har servicerådgivare som också ger digitalt stöd.
Allmän servicerådgivning är endast tillgänglig på plats vid Finlandsdisken. Myndigheterna ger också råd elektroniskt och per telefon. Du kan också ringa Medborgarrådgivning.
Ja, det finns kunddatorer för detta ändamål i alla Finlandsdiskar.
Språktjänster och tillgänglighet
Finlandsdisken betjänar kunderna i enlighet med språklagen och samiska språklagen, och ofta är det även möjligt att få service på engelska.
Tolktjänster tillhandahålls av myndigheten och/eller kunden. Vänligen kontrollera myndighetens webbplats för specifika policyer.
Särskilda situationer och undantag
En servicerådgivare hjälper dig att hitta rätt myndighet för ditt ärende.
Du kan besöka Finlandsdisken under öppettiderna. Myndighetstjänsterna är tillgängliga under myndighetens betjäningstider.
Kontrollera myndighetens webbplats för specifika rutiner.
Servicerådgivarna hjälper alla kunder och är utbildade för att ta hänsyn till människors specifika behov.
Utveckling av tjänster och respons
Du kan ge allmän respons om kundservicen vid Finlandsdisken med hjälp av responsblanketten.
Om du däremot vill lämna synpunkter på handläggningen av ett enskilt ärende, ett beslut du har fått eller någon annan aspekt av myndighetens kundservice, ska du i första hand lämna synpunkter via myndighetens egna feedbackkanaler.
Självklart kan du det, tack så mycket. Använd feedbackformuläret på den här sidan.
Antalet Finlandsdiskar kommer att öka under 2020-talet och utbudet av tjänster som erbjuds av enskilda Finlandsdiskar kommer att utvecklas.
Finlandsdisken utvärderas och utvecklas regelbundet utifrån kundernas respons. Utöver den kontinuerliga feedbacken samlas kundupplevelser in genom regelbundna kundundersökningar och intervjuer i Finlandsdisken.
Om du vill lämna synpunkter på handläggningen av ett enskilt ärende, ett beslut som du har fått eller någon annan aspekt av myndighetens kundservice, ber vi dig att i första hand lämna dina synpunkter via myndighetens egna återkopplingskanaler. Du kan ge allmän respons om kundservicen vid Finlandsdisken med hjälp av responsblanketten.