On this page, we have compiled a list of typical questions regarding the conduction of business and services at Suomi-piste service points.
- General questions about the Service
- Location and accessibility
- Transaction practices and service smoothness
- Appointment booking and queuing
- Electronic services and online service channels
- Language services and accessibility
- Special situations and exceptions
- Service development and feedback
General questions about the service
Suomi-piste kokoaa julkisen hallinnon palveluja yhteiseen palvelupisteeseen. Voit siten asioida useamman viranomaisen kanssa samassa paikassa. Lisäksi useimmissa Suomi-pisteissä tarjotaan yleistä palveluneuvontaa ja digitukea eli apua sähköiseen asiointiin.
Suomi-pisteet on suunnattu erityisesti niille asiakkaille, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluita. Lisäksi palvelu on tarkoitettu kaikille, joiden asia viranomaisen kanssa edellyttää käyntiä paikan päällä.
Suomi-pisteiden viranomaispalvelut vaihtelevat paikkakunnittain, joten ennen käyntiä kannattaa tarkistaa, mitä asioita omassa Suomi-pisteessäsi voi hoitaa. Paikkakunnasta riippuen tarjolla voi olla myös kunnan tai hyvinvointialueen palveluita. Viranomaisilla on erilaiset palveluajat eli mahdollisuus hoitaa asioita samalla käynnillä riippuu siitä, ovatko kaikki tarvitsemasi viranomaispalvelut auki yhtä aikaa. Katso Suomi-pisteiden aukioloajat ja palvelut Löydä Suomi-piste -sivulta.
Viranomaisen neuvonta on maksutonta. Jotkin palvelut voivat olla maksullisia. Palveluiden hinnat löytyvät viranomaisten verkkosivuilta.
Viranomaiset palvelevat asiakkaitaan Suomi-pisteessä vastaavalla tavalla kuin omassa erillisessä palvelupisteessä aiemmin. Muutoksena on, että voit asioida Suomi-pisteessä useamman viranomaisen kanssa samassa paikassa. Lisäksi useimmissa Suomi-pisteissä tarjotaan yleistä palveluneuvontaa ja digitukea eli apua sähköiseen asiointiin.
Suomi-pisteet ovat auki pääasiassa arkisin virka-aikaan eli maanantaista perjantaihin klo 8–16.15. Otathan huomioon, että viranomaisten palveluajat ja eri Suomi-pisteiden palvelut vaihtelevat.
Location and accessibility
See page: find your nearest service point.
Suomi-piste service points are primarily situated in central locations accessible by public transport. For more detailed route directions, see the municipal public transport service or other transport service.
The service points are accessible. More detailed accessibility information is provided on the website of each service point.
Parking facilities and charges vary between service points. Please check the specific page for each service point for more information.
Transaction practices and service smoothness
Se on mahdollista viranomaisten palveluaikojen ja ajanvarausten puitteissa.
Käytännöt vaihtelevat asiointisyyn mukaan. Lisätiedot löydät viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Jos tarvitset apua asiakirjojen täyttämisessä, varaa aika tai tule asioimaan vuoronumerolla sen viranomaisen asiakaspalvelussa, jossa asioit. Suomi-pisteen palveluneuvojat antavat yleistä neuvontaa asiakirjoihin liittyen.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Tarkista viranomaiskohtaiset käytännöt viranomaisen verkkosivuilta.
Viranomaisen kanssa asioidaan palveluhuoneessa tai sermein suojatussa tilassa, jossa on huolehdittu tietoturvasta. Tarvittaessa palveluneuvoja ohjaa asiakkaan rauhallisempaan tilaan, jos asia on arkaluontoinen.
Appointment booking and queuing
Electronic services and online service channels
We encourage you to conduct your business primarily electronically. You can check the authority's specific practices on its website.
Language services and accessibility
The Suomi-piste service point serves customers in accordance with the Language Act and the Sámi Language Act, and service is often available in English.
Interpretation services are provided by the authority and/or the client. Please check the authority's website for specific practices.
Special situations and exceptions
A service advisor will help you find the correct authority to deal with your case.
You can visit the Suomi-piste service points during their opening hours. The public services are available within opening hours.
Check the authority’s website for specific practices.
Service advisors help all customers and are trained to take the specific needs of people into account.
Service development and feedback
You can give general feedback on the Suomi-piste customer service and facilities using this form.
If you would like to give feedback on the handling of an individual case, a decision you have received or any other aspect of the authority's customer service, you should preferably give feedback through the authority's own feedback channels.
Of course you can, thank you. To do that, use the feedback form on this page.
Over the course of the 2020s, the Suomi-piste network will grow and the service selection offered by individual service points will be developed.
The operations of Suomi-piste service points are regularly evaluated and developed.
If you wish to provide feedback on the handling of an individual matter by an authority, a decision you have received or any other matter related to the customer service of an authority, please provide your feedback primarily through the feedback channels of the authority in question. If you wish to give general feedback on the joint customer service and customer service facilities at Suomi-piste, you can do so here.