-
Det gemensamma distansservicestället för Finlandsdisken på Kuntalaisten talo tillhandahåller ett brett utbud av tjänster för olika situationer från och med den 1 september 2025. Med utrustningen i distansservicerummet kan kunderna kontakta distanskundbetjänare på en myndighet via en bild- och ljudförbindelse. Med utrustningen och programvaran kan man också dela dokument med distanskundbetjänare på myndigheten. Dessutom kan en tredje part, exempelvis en tolk, bjudas in att delta på distans.
Distansservicestället på Kuntalaisten talo tillhandahåller för närvarande kundtjänst på distans av
• Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
• FPA
• Skatteförvaltningen
Den gemensamma distansservicen för Finlandsdisken håller öppet från och med 1 september 2025 från måndag till torsdag klockan 9–15 och fredagar klockan 9–14. Myndigheterna erbjuder kundservice på distans med bokning. Det går också att använda distansservicen vid ett fysiskt besök på servicestället förutsatt att det finns lediga tider just då.
Boka tid per telefon eller genom fysiskt besök på:
Kuntalaisten talo
- Telefontjänst på 040 104 1001 håller öppet måndag till torsdag klockan 9–15, fredagar klockan 9–14
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Intyg ur befolkningsdatasystemet, släktutredning, på 0295 536 230 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Barnets födelse, äktenskap och notarius publicus tjänster, på 0295 535 690 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Ärenden som gäller utlänningars hemkommun, på 0295 536 320 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
Skatteförvaltningen
- Servicenummer på sidan: https://www.vero.fi/sv/skatteforvaltningen/kontakta-oss/ring/
FPA
- FPA har tidsbokning via telefontjänsten på Kuntalaisten talo eller fysiskt besök.
Servicerådgivarna assisterar vid den gemensamma distansservicen för Finlandsdisken under serviceställets öppettider. Servicerådgivarna ger vägledning och hjälp med användningen av distansservicen och tar emot bokningar.
Lokalerna är tillgängliga.
-
- I lokalen
- Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
- Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.
- I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
- Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
- Rutten till huvudingången
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- 2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- I lokalen
-