Finlandsdiskarnas gemensamma distansservice kommer att testas mellan den 1 september 2025 och den 27 februari 2026 på tre orter: Imatra, Nurmes och Borgå.

Via distansservicen kan du uträtta ärenden och diskutera med myndigheterna tryggt via videosamtal. Under försöket med distansservice kan du få rådgivning och sköta ärenden med Skatteförvaltningen, FPA och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I Imatra deltar dessutom polisen i försöket.

Det går att boka tid till distansservicen i förväg, men det går också att komma direkt till distansservicestället och få tillgång till servicen om det råkar finnas lediga tider tillgängliga just då.

Det kommer att samlas in respons om servicen under försöket. Utifrån den går det att bedöma om distansservicen skulle lämpa sig för mer omfattande användning i hela Finland.

Information om distansserviceställena:

Imatra
Nurmes
Borgå

 

 

Uträtta ärenden under distansservice försöket

  1. Du kan boka tid till distansservicen på förhand via distansservicestället eller via myndighetens telefonservice. Du kan också komma direkt till distansservicestället, om det råkar finnas lediga tider just då. Läs anvisningarna om hur man bokar en tid på distansserviceställenas egna sidor:

     

  2. Anmäl dig till servicerådgivaren när du anländer till distansservicestället. Servicerådgivaren kontrollerar uppgifterna om din tidsbokning och öppnar dörren till distansservicerummet när det är din tur.

  3. Obs! Servicerådgivaren kan hjälpa dig att uträtta ärenden via distansservicen, men tar inte ställning till innehållet i myndighetsärenden eller gör till exempel ansökningar för din räkning.

  4. Du kan uträtta ärenden med myndighetens distanskundbetjänare genom att klicka på knappen Starta.

    • Vänta på att distanskundbetjänaren startar videosamtalet.
    • Identifiera dig vid behov elektroniskt eller använd anropsknappen för att kalla på servicerådgivaren som kommer till rummet för att identifiera dig.
    • Om eventuella problem uppstår får du hjälp av servicerådgivaren.

     

  5. Ge respons på ditt besök på enheten eller genom att svara på kundenkäten som finns utanför rummet.

  6. När du är klar med dina ärenden ska du komma ihåg att ta med dig dina personliga tillhörigheter och stänga dörren när du går.

  7. Om det behövs kan du boka en ny tid till distansservicen hos servicerådgivaren eller fortsätta sköta ärendet självständigt via andra servicekanaler.

Vanliga frågor om distansservice försöket