Finlandsdiskarnas gemensamma distansservice kommer att testas mellan den 1 september 2025 och den 27 februari 2026 på tre orter: Imatra, Nurmes och Borgå.
Via distansservicen kan du uträtta ärenden och diskutera med myndigheterna tryggt via videosamtal. Under försöket med distansservice kan du få rådgivning och sköta ärenden med Skatteförvaltningen, FPA och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I Imatra deltar dessutom polisen i försöket.
Det går att boka tid till distansservicen i förväg, men det går också att komma direkt till distansservicestället och få tillgång till servicen om det råkar finnas lediga tider tillgängliga just då.
Det kommer att samlas in respons om servicen under försöket. Utifrån den går det att bedöma om distansservicen skulle lämpa sig för mer omfattande användning i hela Finland.
Information om distansserviceställena:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata:
- Intyg ur befolkningsdatasystemet, släktutredning, på 0295 536 230 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Barnets födelse, äktenskap och notarius publicus tjänster, på 0295 535 690 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Ärenden som gäller utlänningars hemkommun, på 0295 536 320 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
Skatteförvaltningen:
- Servicenummer på sidan: https://www.vero.fi/sv/skatteforvaltningen/kontakta-oss/ring/
Folkpensionsanstalten:
- Folkpensionsanstalten har tidsbokning via kommunens telefontjänsten eller fysiskt besök.
Polisen:
- Polisens riksomfattande rådgivningstjänst, på 0295 419 800 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 8.00–16.15
- Polisinrättningen i Sydöstra Finland: polisanmälningar, lokal rådgivning på 029 5435 400 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–12.
Uträtta ärenden under distansservice försöket
-
Du kan boka tid till distansservicen på förhand via distansservicestället eller via myndighetens telefonservice. Du kan också komma direkt till distansservicestället, om det råkar finnas lediga tider just då. Läs anvisningarna om hur man bokar en tid på distansserviceställenas egna sidor:
-
Anmäl dig till servicerådgivaren när du anländer till distansservicestället. Servicerådgivaren kontrollerar uppgifterna om din tidsbokning och öppnar dörren till distansservicerummet när det är din tur.
-
Obs! Servicerådgivaren kan hjälpa dig att uträtta ärenden via distansservicen, men tar inte ställning till innehållet i myndighetsärenden eller gör till exempel ansökningar för din räkning.
-
Du kan uträtta ärenden med myndighetens distanskundbetjänare genom att klicka på knappen Starta.
- Vänta på att distanskundbetjänaren startar videosamtalet.
- Identifiera dig vid behov elektroniskt eller använd anropsknappen för att kalla på servicerådgivaren som kommer till rummet för att identifiera dig.
- Om eventuella problem uppstår får du hjälp av servicerådgivaren.
-
Ge respons på ditt besök på enheten eller genom att svara på kundenkäten som finns utanför rummet.
-
När du är klar med dina ärenden ska du komma ihåg att ta med dig dina personliga tillhörigheter och stänga dörren när du går.
-
Om det behövs kan du boka en ny tid till distansservicen hos servicerådgivaren eller fortsätta sköta ärendet självständigt via andra servicekanaler.
Vanliga frågor om distansservice försöket
Du kan använda den nya gemensamma distansservicen för att uträtta ärenden och diskutera med myndigheterna tryggt via videosamtal. Myndigheternas gemensamma distansservice testas nu på tre orter och kommer att vara en del av Finlandsdiskarnas tjänster i framtiden. Finlandsdiskarna samlar den offentliga förvaltningens tjänster på ett gemensamt serviceställe. Myndigheterna har redan sina egna tjänster, men Finlandsdiskarna samlar olika myndigheter på ett ställe.
Via distansservicen kan du få rådgivning av och sköta ärenden hos Skatteförvaltningen, FPA och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I Imatra betjänar polisinrättningen i Sydöstra Finland dessutom genom att ta emot polisanmälningar och ordna höranden i körförbudsärenden.
Distansserviceställena är öppna på vardagar och finns i anslutning till kommunens kundserviceställe, stadshus eller bibliotek. Innan du gör ett besök är det bra att kontrollera distansserviceställets öppettider, adress och service på webbplatsen Finlandsdisken.fi.
En servicerådgivare hjälper dig att uträtta ärenden på distans. Ditt egentliga ärende kan endast skötas av myndigheten som du får hålla ett videosamtal med via distansservicen.
För alla som föredrar att göra kundbesök eller som saknar kompetens eller utrustning att självständigt uträtta ärenden digitalt.
Du kan sköta dina egna ärenden med myndigheten på ett tryggt sätt via videosamtal. Du får stöd av en servicerådgivare. Dessutom möjliggör distansservicen ett enhetligt serviceutbud på orter där det annars inte finns möjligheter att uträtta ärenden på plats.
Det är gratis att uträtta ärenden via distansservicen och få rådgivning av myndigheterna. Vissa ärenden kan vara förknippade med avgifter.
När du besöker ett distansserviceställe kan du ge respons via distansserviceutrustningen, via textmeddelande eller genom att besvara en kundenkät på papper eller elektroniskt.
Orterna valdes bland annat för att de hade ett bra läge, utifrån myndigheternas behov, för att det fanns fungerande lokaler på orterna i fråga och för att det fanns samarbetsmöjligheter inom deras kundservice.