-
Det gemensamma distansservicestället för Finlandsdisken på Imatra stadshus tillhandahåller ett brett utbud av tjänster för olika situationer från och med den 1 september 2025. Med utrustningen i distansservicerummet kan kunderna kontakta distanskundbetjänare på en myndighet via en bild- och ljudförbindelse. Med utrustningen och programvaran kan man också dela dokument med distanskundbetjänare på myndigheten. Dessutom kan en tredje part, exempelvis en tolk, bjudas in att delta på distans.
Distansservicestället på Imatra stadshus tillhandahåller kundtjänst på distans av
• Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
• FPA
• Skatteförvaltningen
• Polisen
Den gemensamma distansservicen för Finlandsdisken håller öppet från och med 1 september 2025 från måndag till fredag klockan 9–15. Myndigheterna erbjuder kundservice på distans med bokning. Det går också att använda distansservicen vid ett fysiskt besök på servicestället förutsatt att det finns lediga tider just då.
Boka tid per telefon eller genom fysiskt besök på:
Imatra stadshus
- Imatra stadshus telefontjänst på 020 617 2253 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata:
- Intyg ur befolkningsdatasystemet, släktutredning, på 0295 536 230 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Barnets födelse, äktenskap och notarius publicus tjänster, på 0295 535 690 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
- Ärenden som gäller utlänningars hemkommun, på 0295 536 320 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–15.
Skatteförvaltningen:
- Servicenummer på sidan: https://www.vero.fi/sv/skatteforvaltningen/kontakta-oss/ring/
FPA:
- FPA har tidsbokning via telefontjänsten på Kuntalaisten talo eller fysiskt besök.
Polisen:
- Polisens riksomfattande rådgivningstjänst, på 0295 419 800 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 8.00–16.15
- Polisinrättningen i Sydöstra Finland: polisanmälningar, lokal rådgivning på 029 5435 400 håller öppet vardagar måndag till fredag klockan 9–12.
Servicerådgivarna assisterar vid den gemensamma distansservicen för Finlandsdisken under serviceställets öppettider. Servicerådgivarna ger vägledning och hjälp med användningen av distansservicen och tar emot bokningar.
Lokalerna är tillgängliga.
-
- I lokalen
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
- I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
- Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.
- Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
- Huvudingången
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Rutten till huvudingången
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- 2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- I lokalen
-