-
Imatran kaupungintalon yhteydessä toimivasta Suomi-pisteen yhteisestä etäpalvelusta saa monipuolisia palveluita erilaisiin tilanteisiin 1.9.2025 alkaen. Etäpalvelutilasta löytyvän laitteiston avulla asiakas voi keskustella viranomaisen etäasiantuntijan kanssa kuva- ja ääniyhteydellä. Laitteisto ja ohjelmisto mahdollistavat myös asiakirjojen jakamisen viraston etäasiantuntijan kanssa. Lisäksi asiointitapahtumaan voidaan kutsua etäyhteydellä kolmas osapuoli, esimerkiksi tulkki.
Imatran kaupungintalon yhteydessä sijaitsevassa etäpalvelupisteessä etäasiakaspalvelua tarjoavat:
- Digi- ja väestötietovirasto
- Kela
- Verohallinto
- Poliisi
Suomi-pisteen yhteinen etäpalvelu on avoinna 1.9.2025 alkaen arkisin maanantaista perjantaihin klo 9–15. Viranomaiset tarjoavat asiakaspalvelua etäpalvelussa ajanvarauksella. Mikäli aikoja on juuri silloin vapaana, etäpalvelussa voi asioida myös ilman ajanvarausta tulemalla suoraan paikan päälle. Ajanvarauksen voit tehdä puhelimitse tai tulemalla suoraan paikan päälle.
Imatran kaupungintalon puhelinpalvelu:
- puh. 020 617 2253, avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15
Digi- ja väestötietovirasto:
- Todistukset väestötietojärjestelmästä, sukuselvitys, puh. 0295 536 230. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
- Lapsen syntymä, avioliitto ja julkisen notaarin palvelut, puh. 0295 535 690. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
- Ulkomaalaisen kotikunta-asiat, puh. 0295 536 320. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
Verohallinto:
- yhteystiedot Verohallinnon verkkosivuilla: https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/soita/
Kela:
- ajanvaraukset Imatran kaupungintalon puhelinpalvelusta tai paikan päältä.
Poliisi:
- valtakunnallinen neuvontapalvelu puh. 0295 419 800. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15
- Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen rikosilmoitukset ja paikallinen neuvonta -palvelu, puh. 029 5435 400. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-12.
Suomi-pisteen yhteisessä etäpalvelussa asioimista tukevat palveluneuvojat etäpalvelun aukioloaikojen mukaan. Palveluneuvojat antavat opastusta, auttavat etäpalvelun käytössä ja ottavat vastaan ajanvarauksia.
Tilat ovat esteettömät.
-
- Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Reitti pääsisäänkäynnille
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona alle 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Sisätilat
- Asiointipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin asiointipiste.
- Asiointipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Asiointipisteessä on opasteet eri tiloihin.
- Asiointipisteen odotustilassa ei ole vuoronumerojärjestelmää. Odotustilassa on istuimia.
- Asiointipisteen ovet erottuvat selkeästi.
- Pääsisäänkäynti
-