Suomi-pisteiden yhteistä etäpalvelua kokeillaan 1.9.2025-27.2.2026 välisenä aikana kolmella paikkakunnalla: Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa.
Etäpalvelussa asioit ja keskustelet viranomaisten kanssa turvallisesti videoyhteydellä. Etäpalvelukokeilussa voit saada neuvontaa sekä hoitaa asioita Verohallinnon, Kelan ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Lisäksi poliisi osallistuu kokeiluun Imatralla.
Etäpalveluun voi tehdä ajanvarauksen etukäteen, mutta palvelua on mahdollista käyttää myös saapumalla suoraan etäpalvelupisteelle, mikäli vapaita aikoja on juuri silloin saatavilla.
Kokeilun aikana palvelusta kerätään palautetta. Palautteen perusteella voidaan arvioida, sopisiko etäpalvelu laajempaan käyttöön koko Suomessa.
Katso etäpalvelupisteiden tiedot:
Digi- ja väestötietovirasto:
- Todistukset väestötietojärjestelmästä, sukuselvitys, puh. 0295 536 230. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
- Lapsen syntymä, avioliitto ja julkisen notaarin palvelut, puh. 0295 535 690. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
- Ulkomaalaisen kotikunta-asiat, puh. 0295 536 320. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
Verohallinto:
- Yhteystiedot Verohallinnon verkkosivuilla: https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/soita/
Kansaneläkelaitos:
- Ajanvaraukset kunnan puhelinpalvelusta tai paikan päältä.
Poliisi:
- Valtakunnallinen neuvontapalvelu puh. 0295 419 800. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.
- Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen rikosilmoitukset ja paikallinen neuvonta -palvelu, puh. 029 5435 400. Avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 9-12.
Asiointi etäpalvelukokeilussa
-
Ilmoittaudu palveluneuvojalle saapuessasi etäpalvelupisteeseen. Palveluneuvoja tarkastaa ajanvarauksesi tiedot ja avaa sinulle etäpalvelutilan oven ajanvarauksesi alkaessa.
-
Huom! Palveluneuvoja voi auttaa sinua etäpalvelussa asioimisessa, mutta ei ota kantaa viranomaisasioinnin sisältöihin tai esimerkiksi tee hakemuksia puolestasi.
-
Pääset asioimaan viranomaisen etäasiantuntijan kanssa painamalla Aloita-painiketta.
- Odota, että etäasiantuntija avaa videoyhteyden.
- Tarvittaessa tunnistaudu sähköisesti tai kutsu palveluneuvoja kutsunapilla huoneeseen tunnistamaan sinut.
- Saat mahdollisissa ongelmatilanteissa apua palveluneuvojalta.
-
Annathan palautetta asioinnistasi laitteella tai vastaamalla asiakaskyselyyn huoneen ulkopuolella.
-
Asioinnin päättyessä muistathan ottaa henkilökohtaiset tavarasi mukaan ja sulje ovi poistuessasi.
-
Tarvittaessa voit varata palveluneuvojalta uuden ajan etäpalveluun tai jatkaa asian hoitamista itsenäisesti muissa palvelukanavissa.
Usein kysyttyä etäpalvelukokeilusta
Uudessa yhteisessä etäpalvelussa asioit ja keskustelet viranomaisten kanssa turvallisesti videoyhteydellä. Viranomaisten yhteistä etäpalvelua kokeillaan nyt kolmella paikkakunnalla ja se on osa Suomi-pisteiden palveluja tulevaisuudessa. Suomi-pisteet kokoavat julkisen hallinnon palveluja yhteiseen palvelupisteeseen. Viranomaisilla on jo omia palvelujaan, mutta Suomi-piste kokoaa eri viranomaisia yhteen.
Etäpalvelun kautta voit saada neuvontaa sekä hoitaa asioita Verohallinnon, Kelan ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Imatralla Kaakkois-Suomen poliisilaitos palvelee lisäksi rikosilmoitusten vastaanotossa ja ajokieltoasioiden kuulemisessa.Etäpalvelun kautta voit saada neuvontaa sekä hoitaa asioita Verohallinnon, Kelan ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Imatralla Kaakkois-Suomen poliisilaitos palvelee lisäksi rikosilmoitusten vastaanotossa ja ajokieltoasioiden kuulemisessa.
Etäpalvelupisteet ovat auki arkisin ja ne löytyvät kunnan asiakaspalvelupisteen, kaupungintalon tai kirjaston yhteydestä. Ennen käyntiä sinun kannattaa tarkistaa lähellä olevan etäpalvelupisteen aukioloajat, osoite ja palvelut Suomi-piste.fi -verkkosivuilta.
Palveluneuvoja auttaa sinua etäpalvelussa asioimisessa. Varsinaisen asiasi voi hoitaa vain viranomainen, johon saat etäpalvelussa videoyhteyden.
Kaikille niille, jotka suosivat käyntiasiointia tai joilla ei ole osaamista tai laitteistoa asioida itsenäisesti digitaalisesti.
Voit hoitaa omia asioitasi viranomaisen kanssa turvallisesti videoyhteydellä. Saat tukea asiointiin palveluneuvojalta. Lisäksi etäpalvelu mahdollistaa yhtenevän palveluvalikoiman niillä paikkakunnilla, joilla ei ole muutoin käyntiasiointipalveluita saatavilla paikan päällä.
Etäpalvelussa asioiminen ja viranomaisen neuvontapalvelut ovat maksuttomia. Joihinkin asiointitilanteisiin saattaa liittyä maksuja.
Voit antaa palautetta etäpalvelupisteellä asioidessasi etäpalvelulaitteiston kautta, tekstiviestipalautteena tai vastaamalla asiakaskyselyyn paperisen tai sähköisen lomakkeen kautta.
Paikkakunnat valikoituivat muun muassa niiden hyvän sijainnin, viranomaisista tulleiden tarpeiden, kyseisiltä paikkakunnilta löytyvien toimivien tilojen ja niiden asiakaspalveluista löytyvien yhteistyömahdollisuuksien vuoksi.